سه شنبه 11 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ جنت رودبار نگین ارغوانی مازندران + عکس (1402)

⚡ جنت رودبار نگین ارغوانی مازندران + عکس (1402)

⚡ جنت رودبار نگین ارغوانی مازندران + عکس (1402)


نویسنده: رزا کجوری
21 تیر 1402



  • جنت رودبار رامسر تابلوی نقاشی خداوندی :

بی دلیل نیست که رامسر را عروس شهرهای ایران می نامند. هر چند تمام شهرهای ایران زیباست اما رامسر با طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی که دارد همچون نگینی درخشان روی نقشه ایران است. یکی از جاهای دیدنی رامسر، جنت رودبار است. اگر شما هم به دنبال مسافرت به مکانی هستید که فضایی دلنشین و روح ‌نواز داشته باشد همین الان کوله بار سفر جمع کنید و با به روستای جنت رودبار سفر کنید.
مطمئن شوید بوی گل های وحشی منطقه، زیبایی آسمان و طروات طبیعت جنت رودبار را از میان سطرهای این مطلب احساس خواهید کرد.

روستای جنت رودبار

  • وجه تسمیه جنت رودبار :

روستای جنت رودبار به قدری زیباست که می توان آن را بهشتی پنهان دانست. به همین دلیل است که این جنت فردوس است و در همان لحظات اول تمام دغدغه های خود را فراموش خواهید کرد. آرامشی که برای رسیدن به آن در زندگی شهری احتمالا باید ساعت ها مدیتیشن کنید. 

  • جنت رودبار کجاست؟

جنت رودبار روستای ییلاقی است با دشت‌‌هایی زیبا و کوه‌‌هایی بلند. اینجاست که شعر زنده یاد سهراب سپهری را باید زیر لب زمزمه کرد: دشت هایی چه فراخ! کوه هایی چه بلند! در گلستانه چه بوی علفی می آمد!
این روستا 60 کیلومتر (1 ساعت و 15 دقیقه) تا جنوب غربی شهر رامسر فاصله دارد و قسمتی از دهستان بزرگ جنت رودبار به حساب می‌آید. در مسیر رسیدن از رامسر به این روستا باید از جنگل زیبایی به نام دالخانی عبور کنید. این جنگل خود به تنهایی یک جاذبه طبیعی است. این جنگل با چشم‌انداز مه گرفته و درختان انبوه سر به فلک کشیده به دالان بهشت معروف است. البته نیازی نیست که نگران پیچ‌ و خم ‌های مسیر باشید چرا که جاده رامسر به جنت رودبار با وجود کوهستانی و جنگلی بودن آسفالت است. 

جنگل دالخانی

  • ویژگی های جنت روبار رامسر :

این روستا به قدری زیبا است که قدم به قدم آن شگفتی و زیبایی است. اما ویژگی هایی دارد که آن را بسیار منحصر به فرد می کند. برخی از مهم ترین ویژگی های جنت رودبار رامسر عبارت است از:

کلبه‌ های قدیمی با سقف شیروانی :

یکی از مهم ترین ویژگی های این روستا که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند کلبه ‌های قدیمی ساخته شده از چوب و سنگ با سقف‌های شیروانی است. خانه هایی که در اندک فاصله از هم ساخته شده اند و رسم همسایگی هنوز در بین ساکنان آن زنده است. حیوانات اهلی که در حیاط خانه توسط مردم بومی نگهداری می شود یا مرغ و خروس هایی که در سطح روستا آزادانه در حال حرکت و غذا خوردن هستند بی آنکه هیچ حصاری آن ها را محدود کند؛ شبیه تابلوهای نقاشی گران قیمت است. اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد. رنگ آمیزی روستا به قدری زیباست که هیچ قلم و هیچ رنگی نمی تواند آن را به تصویر بکشد. به همین دلیل این روستا بهترین مکان برای بوم گردی در مازندران است.

روستای جنت رودبار

تنوع بالای پوشش گیاهی :

تنوع بالای پوشش گیاهی بدون شک شما را متعجب خواهد کرد. ما توصیه می کنیم در روستا از مردم محلی بخواهید که شما را راهنمایی کنند تا اطلاعات لازم را در ارتباط با گیاهان و درخت ها بدست آورید. تنوع بالای پوشش گیاهی و حیات جانوری در روستای جنت رودبار حیرت انگیز است. به همین دلیل است که  مکانی مناسب برای زندگی بسیاری از حیوانات اهلی است.

جنگل دالخانی

آبشارهای زیاد :

یکی دیگر از چیزهایی که بر جذابیت گردشگری این منطقه اضافه می کند آبشارهای متعددی است که مناظر بسیار با شکوهی را پدید آورده اند و سالانه هزاران گردشگر را به این منطقه زیبا می‌کشانند. آبشار خشکا از معروف ترین آبشارهای منطقه است که توصیه می کنیم حتما از آن دیدن کنید. از دیگر آبشارهای دیدنی منطقه جنت رودبار می توان به آبشار آزارک، آبشار حسینیه، آبشار چاردر، آبشار ریش بزار و آبشار هیسیان اشاره کرد. 
در تابستان که هوا گرم تر می شود، آب خنک آبشار جانی دوباره به شما خواهد داد. می توانید ساعاتی در کنار آبشار استراحت کنید و از صدای آن لذت ببرید. 

آبشار خشکا

محاصره شدن توسط کوه های بلند :

اگر از علاقه مندان به کوهنوردی هستید خبر خوب برای شما این است که جنت رودبار روستای محاصره شده در میان کوه‌ ها است و شما می توانید تجربه کوهنوردی در ارتفاعات را هم داشته باشید و از چشم‌انداز بالای این ارتفاعات دشت جنت رودبار را زیر پای خود ببینید. البته اگر در کوهنوردی مبتدی هستید هرگز بدون راهنما اقدام به این کار نکنید. زیرا ممکن است که در پیدا کردن مسیر دچار مشکل شوید. همچنین حتما تجهیزات لازم برای کوهنوردی را همراه خود داشته باشید.

روستای جنت رودبار

 رودخانه زیبا :

جنت رودبار در کنار یک رودخانه قرار گرفته است. این رودخانه چالکرود نام دارد و از به هم پیوستن چند رود دیگر به وجود آمده است. این رودخانه زیبا که از آن به رود چهارکوه هم یاد می شود یکی از بزرگ ترین رودخانه های غرب تنکابن است. 

  • جنت رودبار نگین ارغوانی مازندران :

یکی از ویژگی های روستای جنت رودبار این است که دامن این منطقه در فصل بهار از گل های گاوزبان، رنگین می شود. به همین دلیل است که مردم بومی، این روستا را نگین ارغوانی مازندران می دانند. بعد از دیدن مناظر زیبای منطقه واقعا می توان به این نتیجه رسید که این اسم کاملا مناسب این منطقه است.
در چند سال اخیر در روستا جشنواره‌ گل‌گاوزبان برگزار می شود. در جشنواره  علاوه بر خود گیاه محصولات جانبی آن همچون مربا، شربت، دمنوش هم ارائه می ‌شود. بنابراین اگر از عاشقان این گیاه درمانی و پر از خاصیت هستید حتما در ایام جشنواره به این روستا سفر کنید.

مزرعه گل گاو زبان

  • محصولات جنت رودبار :

همان طور که اشاره کردیم خاک این روستا برای کاشت گل گاوزبان بسیار مناسب است. اما گل گاوزبان تنها محصول این روستا نیست. زیرا طبیعت خاص و آب و هوای این منطقه باعث شده است تا خاک روستا بسیار حاصلخیر باشد و و در نتیجه شما می توانید محصولات ناب و مرغوب کشاورزی و دامداری را در آنجا پیدا کنید. درختان فندق و گردو از جمله درخت هایی هستندکه در روستای جنت رودبار به خوبی می توانند قد بکشند و محصولات ناب تولید کنند. اگر به این روستا سفر کردید حتما گردو و فندق بخریدو از طعم آن لذت ببرید.

درخت گردو و فندوق

  • بهترین زمان سفر به روستای جنت رودبار : 

در اغلب موارد بهترین زمان برای سفر به روستاها اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان است. این موضوع در مورد جنت رودبار هم صدق می کند بخصوص که هوای منطقه به خاطر ییلاقی بودن خشک است و نسبت به سایر نقاط استان مازندران رطوبت کمتری دارد. از طرفی در فصول سرد از آنجایی که روستا در ارتفاعات قرار دارد، هوا بسیار سرد می شود و شاید تحمل آن برای افراد غیر بومی سخت باشد. 

جاده روستای جنت رودبار

  • اقامت در روستای جنت آباد :

اغلب افراد نمی توانند از زیبایی روستا دل بکنند و ترجیح می دهند که شبی را در آن جا بگذرانند. اگر قصد اقامت در روستای جنت رودبار را دارید بهتر است قبل از آنکه به آنجا عازم شوید، در سایت ایران بوم گردی اطلاعات اقامتگاه بوم گردی مناسب با سلیقه خود را مطالعه کنید و در تاریخ مشخص آن را به راحتی اجاره کنید. دراینجا لیست اقامتگاه های بوم گردی، ویلا و سوئیت های روستایی جنت رودبار را میتوانید بررسی و اجاره کنید.

کلبه چوبی در روستای جنت رودبار


امکانات روستا در حدی است که نیازهای اساسی شما رفع شود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگز در روستا قرار نیست امکانات شهری وجود داشته باشد. بدون تردید همین تفاوت است که روستا را برای اغلب افراد دلنشین می کند. خوابیدن روی زمین، شستن دست و صورت در حوضچه های کوچک، خوردن نان های تازه از تنور در آمده و ...

صنایع دستی روستای جنت رودبار


اگر هم دوست داشتید که با همراهان خود یا به تنهایی در روستا کمپ کنید اگر شرایط آب و هوایی و امنیتی مناسب باشد می‌توانید به کمپ کردن هم فکر کنید. البته هنگام کمپ کردن حتما به این نکته توجه کنید که به طبیعت آسیبی وارد نکنید. توجه داشته باشید که روستاها میراث ماست و حفظ و نگهداری از آن ها وظیفه همه است.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ